Ювілейний рік 135-річчя Косівської мистецької школи завершується гарною акцією. З 7 до 20 грудня одночасно три персональні виставки косівських художників, викладачів Косівського інституту ПДМ ЛНАМ експонувалися у залах Музею мистецтв Прикарпаття в Івано-Франківську.
Кожен з авторів представив на розгляд відвідувачів власні творчі напрацювання: Василь Перегінець — живопис і кераміку, Василь Чіх — художнє шкіряне палітурництво, Іван Парипа — графіку і метал. Разом вони склали своєрідне «тріо» візуального образотворчого мистецтва, у якому кожен «веде свою партію».
Варто зауважити, що всі троє — родом з Івано-Франківщини: Василь Перегінець з Калуського, Василь Чіх — з Надвірнянського, Іван Парипа — з Галицького районів. Свого часу всі навчалися у Косові, на відділах художньої кераміки та художньої обробки шкіри, згодом здобули вищу освіту у Львові й Одесі, а сьогодні їх об’єднує педагогічна діяльність у Косівському інституті й велике бажання працювати творчо.
Багатолюдним було урочисте відкриття, на якому зібралися випускники різних відділів нашого навчального закладу і років випуску (училища, технікуму, коледжу, інституту), митці, педагоги, мистецтвознавці з Івано-Франківська та Косова, колеги, родичі, близькі знайомі, друзі.
Старший науковий співробітник Музею мистецтв Прикарпаття Іванна Равлюк представила авторів і надала їм слово для презентації. З привітаннями виступили заслужений художник України, доцент інституту мистецтв Прикарпатського університету Василь Корпанюк, заслужений діяч мистецтв, професор Богдан Губаль, поважний мистецтвознавець з Івано-Франківська Мирослав Аронець, член Національної спілки художників України, художник-майстер виробів зі шкіри Ольга Шулепа, член Національної спілки-журналістів України Петро Парила, колеги з Косівського інституту — доценти Йосип Приймак, завідувач кафедри дизайну Ніна Стеф’юк, завідувач кафедри образотворчого мистецтва Валентина Молинь, мистецтвознавець Марія Іванчук. Всі присутні щиро вітали авторів з чудовою виставкою, що вирізняється розмаїттям видів образотворчого і декоративно-прикладного мистецтва.
«Кольорові емоції» — так назвав свою виставку Василь Іванович ПЕРЕГІНЕЦЬ, старший викладач, завідувач відділу монументально-декоративного живопису :КІ ПДМ ЛНАМ. У навчальному закладі працює з 1995 року. Він — учасник низки колективних виставок творчих робіт викладачів і студентів Косівського інституту у Києві, Львові, Чернівцях, Коломиї, Снятині. Персональні виставки В.Перегінця двічі були організовані в Косівському музеї народного мистецтва та побуту Гуцульщини (2006, 2016), Будинку культури в Калуші (2017).
В експозиції нинішньої виставки художник представив майже 50 творів живопису (пейзаж, портрет, сюжетно-тематичні композиції) і кераміки (пласти, тарелі).
Спостерігаємо різноманітність композиційного вирішення і живописного трактування пейзажів «Морозяно» (2008), «На Буківці» (2010), «З високої полонини» (2013), «У Дзимброні» (2014), «В Шешорах» (2015), «Світанок» (2015), «Заметіль» (2015). Мальовничий контраст, що досягнутий завдяки сміливим колірним зіставленням, вказує на тяжіння художника до декоративних ефектів, ритмічно укладених кольорових площин на видовжених по горизонталі форматах. Багатство тональних відтінків, мажорна звучність полотен «З верха на верх» (2013), «Осінь у Карпатах» (2015), «З високої полонини» (2013), «Червоний захід» (2015) надають їм монументального звучання.
З нових робіт бачимо сюжетно-тематичні композиції «Плотогони», «Музики», «Аркан», «Розмова» (2017), закомпоновані на горизонтальних форматах. Портретний жанр представляють портрети рідних людей — «Портрет мами», «Портрет батька», «Оля», «Софійка», «За мить до поцілунку» (2015).
Декоративні тарелі («Захід сонця», «Краєвид», «Далечінь») і пласти «Дощ», «Бруківка»), виконані з шамотної маси і розписані кольоровими емалями, трансформуються у своєрідні керамічні картини. Привертають увагу керамічні пласти «Лик» (2017), «Богородиця» (2017), виконані художником в авторській техніці.
Василь Васильович ЧІХ — старший викладач відділу — дизайну виробів зі шкіри; КІПДМ ЛНАМ. Від 1971 року викладає композицію і професійну майстерність за спеціалізацією «художні вироби зі шкіри». Впродовж багатолітньої педагогічної діяльності виховав кілька поколінь художників, багато з яких успішно представляють єдину в Україні професійну школу цього давнього ремесла. Власну творчу діяльність Василь Васильович спрямував на створення ексклюзивних виробів зі шкіри: оправ до книг та альбомів, футлярів і коробок. Художник виробив авторський стиль, ознаками якого є поєднання образних композицій та орнаментальних мотивів народного мистецтва, складні рельєфні зображення, гравірування і кольорове тонування. Художнє шкіряне палітурництво В.Чіха на персональній виставці у Музеї мистецтв Прикарпаття це переконливо доводить.
Особливо коштовними є шкіряні оправи Острозької Біблії (2013, 2017), виконані в техніці ручного тиснення у поєднанні з металевими оздобами. У доробку художника бачимо оправу Молитовника (ручне тиснення, позолота, 2011), оправу Біблії (тиснення матрицею, метал, 2010), оправу Молитвослова (ручне тиснення, 2011). В техніці ручного тиснення виконані оправи книг Марка Черемшини «Карби», Івана Франка «Перехресні стежки» (2005), Євгена Барана «У полоні стереотипів» (2010), Василя Хитрука «Золота булава» (2012), оправи фотоальбомів. Для виконання оправи Книги вражень з виставки Юрія Лесюка (2017) поєднані дві техніки: ручне тиснення (центральна частина з монограмою художника) і різьба по шкірі з розмальовкою (орнаментальне обрамлення).
Крім авторських робіт художника-педагога, в експозиції можна було побачити декілька дипломних робіт, виконаних під керівництвом Василя Чіха, а також курсові завдання студентів — шкіряні палітурки.
Іван Михайлович ПАРИПА — викладач скульптури, композиції і професійної майстерності відділу художнього металу Косівського училища прикладного та декоративного мистецтва ЛНАМ. Починаючи від 1976 року, з часу закінчення Львівського інституту прикладного та декоративного мистецтва, — на педагогічній роботі в нашому навчальному закладі (з п’ятирічною перервою перебування за кордоном). Іван Михайлович очолював відділ художньої обробки металу в КТНХП, працював викладачем композиції, рисунка, скульптури.
На виставці у Музеї мистецтв Прикарпаття Іван Парипа постає художником-графіком, представивши понад сорок авторських графічних аркушів, Роботи досить великих розмірів, технічно добре виконані штриховим способом, а продумані автором композиційні варіанти надають їм цільності й виразності. Тут бачимо тематичні композиції, історію, минуле й сьогодення — «Ой попід гай зелененький», «Писаний Камінь. Опришки», «Останні з когорти незламних», «Велет», «Різдво», «Все минуле було колись теперішнім. Косів-Риків. 1318 р.», «Той, що розганяє хмари»! Окремі аркуші ілюструють відомі літературні твори Івана Франка, Михайла Коцюбинського, Гната Хоткевича.
Можна виділити й низку графічних пейзажів: «Березень в закутинах Косова», «Після дощу», «Осінні закутини Косова», «Бабине літо».
Автор скрупульозно моделює портрети своїх сучасників — діячів культури і мистецтва: художників Анатолія Калитка, Степана Бзунька, майстрів художніх виробів зі шкіри Миколи Вінтоняка, Василя Чіха, письменників Марії Влад, Богдана Радиша, просвітянина Володимира Довгуна, фольклориста Івана Мисюка, заслуженого працівника освіти Аделі Григорук. Вирізняється портрет косівського священика Романа Іванюлика.
Варто пригадати, що Іван Михайлович відомий як ілюстратор книг Марії Влад, Богдана Радиша, Івана Мисюка, а також окремих випусків журналів «Гуцули і Гуцульщина», «Гуцулія», альманаху «Алкос».
Окрім графічних робіт, в експозиції персональної виставки художника Івана Парипи представлено й чотири роботи, виконані в металі (портрет Лукина Дутчака, пласти, рельєфні композиції).
Сподіваємось, що персональні виставки косівських митців Василя Перегінця, Василя Чіха та Івана Парипи в обласному центрі зацікавили відвідувачів професійною майстерністю виконання представлених робіт, викликали певні емоції і просто порадували глядачів.
Хочеться побажати колегам міцного здоров’я, творчої наснаги, нових творів і влаштування наступних виставок.
Валентина Молинь,
кандидат мистецтвознавства, доцент Косівського інституту ПДМЛНАМ.