Своєрідним продовженням дня вишиванки у Чернівцях став завершальний етап четвертого міжнародного конкурсу молодих модельєрів «Водограй», що відбувся у Центрі митців Буковини, керівник якого — депутат обласної ради Манолій Плаксій, — люб’язно відкрив двері перед конкурсантами.
Конкурс, який свого часу задумувався викладачами Косівського інституту прикладного та декоративного мистецтва Львівської національної академії мистецтв задля розвитку національної ідеї в українській моді, цього разу об’єднав випускників 9 вітчизняних мистецьких навчальних закладів (творче змагання відбулося без анонсованого раніше Белгородського державного інституту культури і мистецтв з Росії). Без п’яти хвилин дипломовані дизайнери змагалися за звання найкреативніших у трьох номінаціях «Сукня, костюм, комплект», «Колекція» та «Аксесуари».
Як відзначали члени журі, цьогоріч були показані майже однакові за рівнем майстерності, проте різноманітні та цікаві колекції, автори яких не дозволили собі копіювання чужих ідей та продемонстрували власні творчі знахідки. «Вони нізвідки не списані, — каже заслужений діяч мистецтв України, завідувач кафедрою дизайну костюму Львівської Національної Академії мистецтв професор Олександр Коровицький, — це творча індивідуальна робота молодих людей, чия креативність просто вражає».
Підтвердженням слів викладачів була реакція публіки, котра жваво реагувала на кожне дефіле й щедро підтримувала оплесками найцікавіші роботи. А побачити глядачі могли чимало — від класичних гуцульських строїв, виконаних із напрочуд шанобливим дотриманням старовинних кравецьких традицій до найсміливіших поєднань у сучасних силуетах гаптування, мережива, прінту на тканині, плетива тощо. Не стримували себе конкурсанти і у виборі матеріалів — від шкіри, шовку, бавовни та шерсті до металу, глини, хутра, повсті й навіть житньої соломки.
Кожна з представлених колекцій захоплювала уяву глядачів, тож почесний член журі фестивалю, головний редактор НТКУ Христина Стебельська зауважила, що хоче мати в своєму гардеробі все побачене — «якщо не повністю, то в деталях — точно».
Однак окремим суддям забракло в роботах юних модельєрів сміливого експерименту та творчої провокації. Чи не тому вищої відзнаки удостоїлися найавантюрніші конкурсанти, котрі не відмовляли собі у задоволенні експериментувати з фактурою й створювати найменш очікувані лінії в одязі. Приміром, Юлія Стахів (Львівська національна академія мистецтв), яка представила колекцію «В етностилі», подивувала глядачів повстинною …весільною сукнею, до слова, доволі стильною. Дарма що зазвичай з цього матеріалу в Україні виготовляли кожухи або кептарі, журі високо оцінило такий несподіваний креативний хід та віддало дизайнеру перше місце у номінації «Колекція».
У номінації «Сукня, костюм, комплект» перемогу здобула Ходанич Марина (Мукачівський державний університет), котра представила на конкурс колекцію «Палітра ліній», а у номінації «Аксесуари» тріумфувала випускниця Косівського інституту прикладного та декоративного мистецтва ЛНАМ Мартинюк Наталка, яка представила колекцію «Відлуння віків» у скіфських мотивах.
Наразі нагороди та грошові відзнаки за креативність і талант роздано й Чернівці чекатимуть на п’ятий ювілейний «Водограй». Та доти, каже депутат Чернівецької обласної ради та засновник Центру митців Буковини Манолій Плаксій, в нашому місті може відбутися фестиваль етномодерну серед дорослих дизайнерів. Попередні перемовини з організаторами конкурсу про це, принаймні, вже ведуться. А сам господар мистецької світлиці завжди готовий й надалі відкривати двері тим, хто прагне розвивати та підтримувати українську пісню, слово та моду.
Марина МАРТИНЮК, БукІнфо